fredag 15 april 2011

V 15

Hej!

Känner mig verkligen stolt över klassen denna vecka. Bra resultat i läsförståelsetest, en lyckad dansföreställning samt ett väl genomfört grupparbete. De klarar av det mesta som sätts framför dem. Mycket beror på den härliga inställning som finns bland eleverna.

Tyvärr missade jag dansen pga att den krockade med handledarkursen jag går på i Eskilstuna. När det gäller handledning av studenter på väg till läraryrket handlar mycket om att finna sin egen väg. Det gäller både mig som handledare likväl som studenten. Jag anser att läraryrkets professionella sida behöver blandas med den personliga. Det är svår balans men nog så viktig. Ur lärarens personliga del föds intresset hos eleverna. Ur den professionella delen föds kunskapen.

För eleverna i skolan gäller det att båda sidorna drar åt samma håll. Inlärningen blir bättre när intresse finns. Intresset att lära sig och känslan av framgång är något som vi vuxna dagligen bör lyfta fram. Att känna sig stärkt av en personlig utveckling är något som kräver ansträngning, men när den en gång infunnit sig så vill man gärna dit igen. Vägen dit känns därför inte lika lång den andra gången.

Nåväl, nu har jag svamlat färdigt. Nästa vecka är det dags för äggpickning, samling i kyrkan och förberedelse inför Påsk.


Det säkraste vårtecknet av alla har kommit. Spelkulorna studsar och slår mot varandra vid sandlådan i år igen.


Det går lika bra att bygga egna gungor istället för att invänta skolans.


Ljusen i mörkret.

Ha en trevlig helg!

/Ken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar