lördag 12 november 2011

Multiplikation och skapande - vecka 45!

I måndags var det dags att återgå till rutinerna igen efter ett härligt höstlov. Det tar sin lilla tid att komma in i rutinerna igen och det var aningen mer yrt än vanligt i klassen i början av veckan. Detta ordnade dock upp sig och vi har haft en bra arbetsvecka fylld med kreativt skapande, EQ-verkstad, skrivande och multiplikation.

I matten har vi jobbat med multiplikation. Vi har jobbat i boken Tänk och räkna, med multiplikationskort och med multiplikationsspel på nätet. Eleverna har jobbat flitigt med multiplikation och tvåans tabell och blivit riktigt duktiga vilket gör oss redo för nästa veckas tema: treans tabell.

Vi har skrivit på dator och väldigt mycket under veckan. Vi har skrivit om höstlovet, jobbat med veckans ord, skrivit texter till vårt SO-tema om jordens och livets uppkomst och många har även skrivit egna texter och jobbat klart med sina Halloween-texter. Det är verkligen roligt att se det stora skrivarintresse som eleverna har. En mycket stor del av eleverna skriver mycket och gärna och med stor inlevelse vilket ju bådar gott för läs- och skrivutvecklingen.

Veckan ord var ett nytt inslag i undervisningen under denna vecka. Detta innebär att vi har fem ord per vecka som vi jobbar med. Denna vecka hade vi ord med -ck. Vi jobbar på datorn och tränar veckans ord i fem steg:

1. Träna stavning (skriva varje ord 5 ggr)
2. Skriva meningar (med veckans ord).
3. Skriv ner fler ord som stavas på samma sätt (denna vecka med -ck)
4. Rita eller sök bilder på veckans ord
5. Övningar

Detta har fungerat väldigt bra och vi fortsätter nästa vecka med nya ord.

I SO har också arbetet med livets utveckling och tidslinjen framskridit. Eleverna jobbade under veckan i grupper. De fick varsin tidsperiod att jobba med och uppgiften var att skapa en bild av detta som vi kunde hänga upp på vår tidslinje. I denna uppgift fick eleverna minsann ge utlopp för sin kreativitet och resultatet blev fina collage som nu hänger på väggen i klassrummet.

Temat under veckans EQ-verkstad var KIVA-programmets lektion fyra som behandlade mobbning. Jag läste följande berättelse om mobbning och inspirerades att pröva den med klass två under EQ-lektionen.

"Hur förklarar ni för era barn och barnbarn vad mobbning är? Här är hur en lärare i New York gjorde det för sin klass. Hon bad dem att göra följande övning: Barnen skulle ta varsitt pappersark. Sedan blev de tillsagda att skrynkla ihop det, stampa och slå på det och men utan att riva det. Så bad hon barnen vika ut bladet, titta på hur smutsigt, fyllt med märken och ärr arket var. Så ombads barnen att säga förlåt till pappersarket. Fast de hade bett om ursäkt och att de hade försökt att släta ut det, var det fortfarande skrynkligt. "Dessa märken kommer aldrig att försvinna, oavsett hur mycket du försöker ta bort dem. Detta motsvarar vad en mobbare gör mot andra. Även om du säger förlåt efteråt, kommer ärren aldrig försvinna." Barnens ansiktsuttryck sade att budskapet hade önskad effekt. Kopiera och sprida ordet om du är mot mobbning."
Övningen gav upphov till en viktig diskussion samtidigt som den gjorde följderna av mobbning för den mobbade väldigt konkreta. Av ansiktsuttrycken att döma upplevde jag att denna övning väckt viktiga tankar hos eleverna.
Tyvärr har jag skött mig väldigt dåligt med kameran denna vecka och skall skärpa mig med detta till nästa vecka :)

Nästa vecka väntar nya äventyr när vi blir utan klassrum eftersom Flygelns andra våning stängs på grund av renovering för att uppfylla brandskyddskraven. Spännande får man väl lov att säga!

Trevlig fortsättning på veckoslutet!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar